14 September 2011

Dilema Keluarga Angkat Dari Pespektif Islam


Islam adalah cara hidup yang sempurna selama-lamanya di dunia dan di akhirat.

Agama Islam telah menetapkan segala hukum dan peraturan dalam semua perkara dan ianya mesti dipatuhi bagi menjamin kehidupan di dunia ini sempurna tanpa masalah dan akhirnya bila mati nanti akan mendapat kesejahteraan di sisi Allah Subhanahuwataala.

Dalam masyarakat berkeluarga kita dewasa ini ada satu perkara yang hampir tidak pernah dibincangkan secara umum atau terbuka iaitu berkaitan pergaulan dalam sesebuah keluarga yang mempunyai anak angkat. Mungkin ini berlaku kerana ianya terlalu sensitif atau tidak ramai yang terlibat, atau pun kita tidak sedar bahawa ianya adalah satu masalah yang besar implikasinya pada jangka masa panjang, atau kita menganggap ianya satu perkara yang remeh dan tidak perlu diambil perhatian.

Sesungguhnya dalam Islam ada batas pergaulan sesama ahli keluarga sama ada keluarga itu kecil atau keluarga itu besar. Islam menetapkan setiap ahli keluarga perlu menjaga aurat atau batas-batas tertentu dalam percakapan, berpakaian dan juga pergaulan. Dalam keluarga seibu dan sebapa dan jalur-jalur keluarga yang sama pun ada batas-batas pergaulan yang ditetapkan oleh syarak walaupun batas-batas pergaulan dan berpakaian tersebut tidaklah sepayahmana kerana semuanya dikira muhrim contohnya jika tersentuh sewaktu berwuduk tidak batal wuduk mereka.

Namun bagaimana pula jika satu-satu keluarga itu ada mengambil anak angkat, terdapat kelainan tentang batas-batas hukum dan pergaulan sesama anggota keluarga tersebut. Marilah kita renungkan sejenak implikasi aurat serta batas-batas pergaulan, tempat tidur dan cara berpakaian untuk keadaan seperti ini.

Di era sebelum merdeka sehingga tahun tujuh puluhan ramai anak angkat yang dibinkan kepada bapa angkat terutama anak angkat dari keturunan India, Cina dan lain-lain bangsa, malah ada dari keturunan Melayu sendiri pun melakukan perkara yang sama walaupun ianya ditegah agama Islam. Islam menetapkan bahawa anak angkat perlu dibinkan dengan bapanya sendiri manakala anak luar nikah ataupun dari keturunan bukan beragama Islam, selalunya dibinkan kepada Abdullah bagi menjaga nasab keturunan dan maslahah ibadat dan juga harta pusaka di kemudian hari.

Sesungguhnya semua anak angkat dan ibu angkat atau bapa angkat yang tinggal bersama serumah sehingga dewasa perlu sedar bahawa dalam Islam banyak pantang larangnya.

“ Panggillah anak-anak angkat itu dengan ber”bin”kan kepada bapa-bapa mereka sendiri, cara itulah yang lebih adil di sisi Allah. Dalam pada itu , jika kamu tidak mengetahui bapa-bapa mereka, maka panggillah mereka sebagai saudara-saudara kamu yang seagama dan sebagai “maula-maula” kamu. Dan kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang kamu tersilap melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu ialah perbuatan) yang disengajakan oleh hati kamu melakukannya. Dan (Ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengetahui.” Al-Ahzaab 5

Syukurlah, amalan ini sedikit sebanyak sudah berubah di era lapan puluhan sehingga sekarang di mana majoriti anak angkat tidak lagi dibinkan dengan bapa angkat walaupun masih ada berlaku tetapi jumlahnya kini amat kecil.
Kalau sewaktu bayi keadaan ini tidaklah sukar sangat kerana kanak-kanak itu masih kecil sama ada antara bapa dan anak angkat perempuan atau ibu dan anak angkat lelaki. Sewaktu kecil anak-anak itu dibelai, dicium dan dimanja tanpa ada batasnya pergaulan antara satu sama lain. Disamping itu ada pula keluarga, selepas mengambil anak angkat, mereka kemudiannya dikurniakan pula oleh Allah, anak sendiri, bayangkanlah corak pergaulan antara anak-anak ini sehari-hari, adakah mereka dimaklumkan batas-batas tersebut?

Apakah yang berlaku bila anak itu meningkat dewasa. Sudah tentu pergaulan yang sama akan berterusan kerana sudah terbiasa begitu. Sekiranya tiada makluman dan pencegahan sewajarnya dilakukan oleh ahli keluarga yang lebih tua yang tahu duduk perkara yang sebenar, pergaulan terlarang begini antara ahli keluarga akan terus berlaku tanpa nokhtahnya.

Mari kita renungkan implikasi hubungan dan pergaulan mereka dengan ibu dan bapa angkat atau saudara sekeluarga yang tidak ada pertalian darah tersebut. Bagaimana keadaan mereka menjaga aurat, wuduk, keabsahan solat akibat wuduk yang terbatal bila bersentuhan dan sebagainya.

Di samping itu masalah akan menjadi lebih berat jika dikaitkan dengan hukum dalam majlis nikah kahwin jika ianya ditakdirkan berlaku dalam keluarga tersebut. Sesungguhnya tok bisan, ipar duai dan lain-lain perlu tahu kedudukan semua perkara sebelum perkara yang tidak diingini yang melanggar hukum syarak dari berlaku kemudian hari.

Ramai anak-anak angkat tidak tahu bahawa mereka adalah anak angkat hinggalah satu masa yang sudah terlalu lewat. Lebih malang ada anak angkat yang tidak menyedari perkara ini walaupun penjaga atau bapa angkat mereka sudah meninggal dunia. Anak angkat itu pada hari ini sudah dewasa malah ada yang sudah berumahtangga, berkeluarga dan mempunyai anak cucu pula. Lebih malang lagi ada pula yang sudah tahu mereka anak angkat tetapi berfikiran jahiliah tidak mahu ikut hukum-hakam agama Islam yang membatasi pergaulan mereka kerana terikut-ikut kononnya dengan kemodenan hari ini.

“ Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu ( wahai Muhammad ) sehingga engkau menurut agama mereka ( yang telah terpesong itu ). Katakanlah ( kepada mereka ): “Sesungguhnya pertunjuk Allah ( agama Islam ) itulah pertunjuk yang benar”. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya ( wahyu yang memberi ) pengetahuan kepadamu ( tentang kebenaran ), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah ( sesuatu pun ) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu “ Al Baqarah 120.

Sesungguhnya kedudukan anak angkat adalah sama sahaja dengan orang asing.

“(Diperintahkan dengan yang demikian kerana ) Allah tidak sekali-kali menjadikan seseorang mempunyai dua hati dalam rongga dadanya, dan Ia tidak menjadikan isteri-isteri yang kamu ”ziharkan” itu sebagai ibu kamu, dan Ia juga tidak menjadikan anak-anak angkat kamu sebagai anak kamu sendiri. (Segala yang kamu dakwakan mengenai perkara-perkara) yang tersebut itu hanyalah perkataan kamu dengan mulut kamu sahaja. Dan (ingatlah) Allah menerangkan yang benar dan Dialah jua yang memimpin ke jalan yang betul “ Al-Ahzaab 4

Sebagai contoh, jika sekiranya seorang anak angkat perempuan yang sudah akil baligh datang dan menghampiri bapa angkatnya yang kebetulan ada wuduk, untuk sesuatu keperluan, memberi makanan ataupun meminta wang contohnya, bagaimana reaksi si bapa angkat waktu itu, sudah tentu beliau akan menghadapi satu keadaan yang amat sukar dan ada kemungkinan si bapa akan sanggup mengambil wuduk semula selepas itu tanpa anak itu tahu keadaan sebenarnya. Situasi adalah berlainan kalau si bapa juga memang jahil dengan hukum Islam.

Sedih bila memikirkan bagaimana pula keadaan pergaulan dan tempat tidur mereka dan pelbagai lagi situasi yang lain. Bagaimana pula kedudukan aurat datuk angkat perempuan dengan cucu angkat lelaki dan bagaimana pula datuk angkat lelaki dengan cucu angkat perempuan dan lain-lain lagi. Lebih malang ada juga anak angkat perempuan yang kematian suami atau anak angkat lelaki yang kematian isteri yang terus tinggal bersama ibu angkat atau bapa angkat mereka, tanpa menyedari begitu banyak kesalahan yang telah dan akan terus dilakukan.

Selain masalah pergaulan berlaku juga kes agihan harta pusaka yang tidak memenuhi syariat, di mana anak angkat mendapat harta pusaka keluarga angkat, malahan ada yang memperolehi lebih banyak dari anak sendiri sedangkan sebahagiannya bukan hak mereka. Memang benar, harta boleh diberikan kepada anak angkat tetapi hendaklah pada kadar yang dibenarkan dan hendaklah diberikan semasa kita masih hidup. Selepas kita mati semua harta peninggalan sudah menjadi harta pusaka yang perlu diagihkan mengikut hukum yang ditetapkan Al-Quran. Perkara ini jika tidak diperbetulkan diperingkat awal, rentetan kecelaruan ini akan terus berlanjutan sampai bila-bila hingga tiada siapa mampu memperbetulkannya lagi. Ada kemungkinan anak cucu kita akan terus makan hasil dan menikmati kemudahan daripada sumber yang bukan hak mereka.

Masalah ini diberatkan lagi kebelakangan ini di mana ada pula wanita yang mengambil anak angkat sebelum berkahwin dan ada pula yang menjalankan proses anak susuan, ceritanya bagi menghalalkan hukum berkaitan aurat. Sehubungan dengan itu bagaimana pula tafsiran hukum Islam bila wanita ini bersuami, apakah halal semua pergaulan mereka ?

Sehingga kini boleh dikatakan hampir tiada langsung kedengaran para ulama atau ustaz yang membicarakan perkara ini secara terbuka, mungkin dengan harapan ketua keluarga terlibat dan anak-anak akan memahami sendiri. Namun apa yang dikhuatiri ada ibu atau bapa angkat meninggal dunia sebelum memaklumkan perkara ini kepada anak atau anak-anak tersebut. Semasa kecil masing-masing menyembunyikan rahsia ini bimbang anak itu akan melarikan diri atau berkecil hati antara satu sama lain atau sebagainya.

Kita ambil satu contoh terpencil yang mungkin berlaku, seorang anak perempuan terpaksa menjaga bapa angkat lelaki yang telah uzur, sudah tidak boleh berkata-kata, sedangkan anak tadi tidak tahu bahawa dia bukan anak kandung. Cubalah kita bayangkan, apakah nilai semua solat beliau selama menjaga dan membelai bapa angkat tersebut jika ada bersentuhan sedangkan beliau berwuduk; bolehkah kita mengatakan tidak mengapa kerana dia tidak tahu, Wallahualam, biarlah para ustaz-uztaz yang arif menjawabnya.

Kalaulah perkara ini terus disembunyikan secara sengaja atau tidak sengaja, sedangkan hukum Allah tetap perlu dilaksanakan, maka jahil dan rugilah anak-anak ini dan apalah yang boleh diharapkan atas amal ibadat mereka, juga amal ibadat ibu dan bapa angkat mereka. Perlu juga dijelaskan di sini bahawa penulis hanya mengambil contoh dalam soal bersentuhan sewaktu berwuduk sahaja, sedangkan sebenarnya aurat itu termasuklah juga pandangan dengan mata, pendengaran dengan telinga dan sebagainya, yang tidak mampu untuk dijelaskan segalanya dalam ruangan yang cukup terhad begini..

Adalah sangat dituntut oleh agama jika mana-mana individu yang ingin untuk mengambil anak angkat perlulah terlebih dahulu mempelajari semua hukum Islam yang berkaitan dan bersedialah untuk menghadapi segala perkara yang mungkin timbul kemudian hari nanti. Ingatlah bahawa beban kesalahan dan dosa akan ditanggung oleh ketua keluarga yang memulakannya dan juga mereka yang memanjangkannya serta yang arif tentang agama yang ada disekelilingnya.

Untuk menjamin kesucian agama, dalam usaha kita memperbaiki amal ibadat supaya diterima Allah dan diberi ganjaran dan keberkatan dari dunia hingga akhirat, ibu angkat, bapa angkat atau ahli keluarga yang lebih tua yang tahu duduk perkara sebenarnya, seharusnyalah memaklumkan kedudukan pertalian keluarga seperti ini sebaik sahaja anak itu meningkat umur akil baligh. Tindakan menyembunyikan rahsia seperti ini akan lebih merumitkan keadaan. Walau bagaimanapun semua tindakan hendaklah dibuat secara lembut, berhemah dan dengan penuh rasa tanggungjawab demi menjaga hubungan silaturrahim yang sedia terjalin antara sesama ahli keluarga.

Ini baru berkaitan anak angkat dan bagaimana pula dewasa ini kerap kita dengar ada pula pasangan-pasangan yang berlakon sebagai suami isteri tinggal serumah dan kemudiannya ada pula yang mempunyai anak-anak. Sedih, dunia dan kehidupan sudah semakin gawat.

Oleh itu marilah sama-sama kita muhasabah diri kita, marilah kita perbaiki di mana yang termampu, diri kita, keluarga kita, apakah masih ada perkara seperti ini berlaku di sekeliling kita. Bukanlah tujuan penulis untuk memandai-mandai menjaga tepi kain orang kerana sesungguhnya semua kita terlalu kerdil di sisi Allah dan kita tidak tahu apa yang akan berlaku kepada kita sebentar lagi, tetapi sebagai memenuhi tuntutan agama Islam yang suci, kejanggalan seperti ini perlu diambil berat dengan kita perlu sentiasa berusaha memperbaikinya.

“ Jika kamu melihat satu kemungkaran, tentanglah ia dengan tangan kamu, jika tidak mampu tentanglah ia dengan lidah kamu, dan jika tidak mampu juga maka tentanglah dengan hati kamu, sesungguhnya itu adalah selemah-lemah iman.”.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...