Jaringan Pengangkutan Di Malaysia
1. Darat
2. Air
3. Udara
Anda telah memahami keperluan pengangkutan awal. Pada masa itu keperluan terhadap pengangkutan dipengaruhi faktor ekonomi dan dasar penjajah. Kini, negara kita sedang mengalami pembangunan yang pesat. Terdapat perubahan dan perkembangan dalam sistem pengangkutan.
Pengangkutan Darat
Jalan Kereta Api
Perkhidmatan kereta api digunakan untuk mengangkut penumpang dan barangan pukal seperti bijih timah dan kayu balak.
Perkhidmatan kereta api diuruskan oleh Kereta Api Tanah Melayu Berhad (KTMB).
Terminal kereta api yang utama ialah Tumpat, Gemas, dan Kuala Lumpur Sentral.
Kereta api ekspress diperkenalkan untuk menghubungkan bandar-bandar utama.
a. Ekspres Antarabangsa menghubungkan Bangkok, Kuala Lumpur, dan Singapura
b. Ekspres Sinaran dan Ekspres Langkawi, perkhidmatan utara-selatan
c. Ekspres Kenali dan Ekspres Wau, perkhidmatan pantai timur
Di Kuala Lumpur, sistem kereta api dibaik pulih dandisediakan perkhidmatan bersepadu untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas, memendekkan masa perjalanan dan mengurangkan pencemaran udara.
a. PUTRA-LRT
b. KL Monorel
c. STAR-LRT
d. ERL (Express Rail Link)
Jalan Raya
Paling utama di Malaysia. Jalan raya lebih tertumpu di pantai barat berbanding pantai timur Semenanjung Malaysia.
Pantai barat Sabah danSarawak juga padat dengan jalan raya.
Jalan raya dibina untuk menghubungkan kawasan pertanian, perlombongan, dan perikanan dengan pelabuhan - Prai ke Pelabuhan Pulau Pinang dan Petaling Jaya ke Pelabuhan Klang.
Lebuh raya dibina untuk memendekkan jarak perjalanan dan menjimatkan masa.
a. Lebuh raya Utara-Selatan (PLUS)- menghubungkan Bukit Kayu Hitam dengan Johor Bahru
b. Lebuh raya Timur-Barat- menghubungkan Grik dengan Jeli
c. Lebuh raya Persekutuan - menghubungkanKuala Lumpur dengan Pelabuhan Klang
d. Lebuh raya Pan-Borneo- menghubungkan Kuching dengan Bintulu dan Miri