25 September 2013

MIMPI

Allah swt berfirman “Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya, maka Dia tahan jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu  yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (Q.S. Azzumar ; 42) 

Maka bertemunya antara roh orang yang sudah meninggal dengan orang yang masih hidup itu boleh terjadi di dalam mimpi. Namun  mimpi bertemu orang yang sudah meninggal perlu di pastikan apakah benar atau tidak. Misalnya kalau dalam mimpi tersebut bertemu orang yang sudah meninggal namun disuruh melakukan sesuatu yang bertentangan dengan syari’at Islam, maka perlu berwaspada.

Rasulullah saw. bersabda, “Mimpi itu ada tiga. Mimpi yang baik merupakan kabar gembira dari Allah. Mimpi yang menyedihkan berasal dari syaitan, dan mimpi yang datang dari obsesi seseorang. Jika salah seorang di antara kamu mimpi yang menyedihkan maka hendaklah dia bangun lalu solat dan tidak menceritakannya pada orang lain.” ( Bukhari dan Muslim).

al Fatihah buat Cikgu Othman Bin Jaafar



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...